.توسعه استان واموزش عالي

 مهندس سعيد مهذب ترابي

مختصري از بيوگرافي نويسنده :مهندس سعيد مهذب ترابي كه داراي مدرك ليسانس برق و فوق ليسانس صنايع مي باشد داراي سابقه 20 ساله مديريت درقسمت هاي مختلف وزارت نيرواست ازويژگي هاي منحصر به فرد مهندس ترابي حفظ ارتباط خود با محيط دانشگاهي و علمي كشور بوده است به طوري كه وي عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي استان و بصورت پاره وقت در دانشگاه يزد نيز تدريس مي نموده است وتا بحال حدود سي مقاله در كنفرانس هاي علمي داخل و خارج از كشور ارائه نموده است. در جديد ترين كار علمي وي كتاب راه سوم(مدلی جدید برای تجدید ساختار در صنعت برق) نوشته کریستیان استوفیس، را ترجمه و منتشر نموده است . از مقالات ارائه شده توسط مهندس ترابي مي توان به : انتخاب بهينه ترانسفورماتورها ،اهميت تعرفه ها بر اعمال مديريت مصرف و تنظيم قله بار اشاره نمود



يكي ازمحورهاي تاثيرگذاردرتوسعه استان، نگرش، ايجاد ونحوه توسعه موزون محيط هاي علمي و دانشگاهي است.عليرغم پيشينه ريشه دار وكهن فرهنگ و اموزش عالي در استان يزد به نظر مي رسد كه بخش فوق عمدتا نه براساس يك برنامه و استراتژي منطقه اي بلكه بالاجبار وبنا برمقتضيات زماني وتصميمات كلان و بصورت شرايطي عمل نموده وتوسعه يافته است و در اين روند،شاخص اصلي،تحقق اهداف كمي وافزايش تعداد دانشجويان بوده است كه در اين مقوله نيز به لحاظ عدم ارايه امار واطلاعات مقايسه اي ومستند امكان سنجش ميزان موفقيت در تحقق هدف فوق نيز نيست. چنانچه با بدبينانه ترين نگرش ، ضريب تاثير گذاري ونفوذ قشر دانشجو واساتيد نسبت به قشرهاي ديگر جامعه 10 فرض گردد، انتظار سهم حداقل 30 در صدي محيطهاي دانشگاهي درهر گونه اي از توسعه استان دور از ذهن نيست .و يكي از سوالات پويا در توسعه استان اينست كه چند در صد از انتظار فوق با توجه عملكرد اموزش عالي استان تحقق يافته است؟با توجه به شرايط مناسب فعلي و وجود تفكر نو گرانه ونقدپذير موجود، پاسخ مستند به سوالات مشروحه زير مي تواند در تحقق اهداف توسعه اي استان بسيار موثر واقع گردد.
ميزان تاثير گذاري اموزش عالي استان در توسعه انساني استان؟
ميزان تاثيركذاري در توسعه اقتصادي استان؟
جايگاه اموزش عالي در رتبه بندي بلند مرتبه مديريتي استان؟
نقش ايفا شده اموزش عالي در فرهنگ سازي وتوسعه سياسي؟
چه برنامه واستراتژي اموزش عالي در توسعه استان دارد؟
در توسعه كيفي و كمي دانشگاهها چه اقداماتي انجام شده وچه برنامه اي وچود دارد؟
سهم اموزش عالي در نسبتهاي مقايسه اي كشوري واستاني كدام است؟
تشكلهاي دانشجويي چه فرايندي را دنبال مي كنند؟
سهم پژوهش در اموزش عالي استان چگونه تبيين شده است؟
ارتباط با صنعت در اموزش عالي استان چه تعريفي دارد ؟
براي ارتقا سطح علمي اساتيد چه طرحي وجود دارد؟
چه ميزان از پژوهشهاي انجام شده در راستاي مسايل استان طرح ريزي شده است؟
چه برنامه اي براي به كار گيري واشتغال حدود 4000 فارغ التحصيل سالانه وجود دارد؟
ايا اصولا در ايجاد رشته هاي جديد دانشگاهي توجهي به امكانات ومحورهاي توسعه استان وكشش بازار مي شود؟
ايا توجيهي براي جذب بالاي دانشجو جهت فراگيري علوم پايه با توجه به نيازهاي فعلي و اتي استان انهم با سهم زياد زنان ،وجود دارد؟
در ارتباطات فرا استاني وحتي برون كشوري چه دستاورد هايي نصيب اموزش عالي استان شده است؟
رابطه نخبگان ونمايندگان جامعه با محيط هاي دانشگاهي چگونه است؟
ايا اموزش عالي برنامه اي براي ارتباط با واقعيت انكار ناپذير نقش توسعه گرا نمايندگان استان خصوصا در ابعاد روشن گرايانه وتاثير گذار ان داشته است؟
چه برنامه اي براي ايجا د رشته هاي جديد درسي وجود دارد؟
چه برنامه اي براي فعاليتهاي محيط هاي دانشگاهي در شرايط خاص تدوين شده است؟
ايا اصولا استراتژي ئبرنامه راهبردي دانشگاهها استان تدوين شده است؟
ايا..........................؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سوالات فوق ودهها سوال ديگر در ذهن كنجكاو جامعه علاقه مند به توسعه استان وجود داشته كه شايد عليرغم وجود پاسخ مناسب و شايسته ناشي از فعاليتها وتلاش مجموعه اموزش عالي استان ، به علت عدم اطلاع رساني مستمر ومستند وعدم حضور مديرا ن ذيربط پاسخي نمي توان براي انها يافت و انتظار ميرود اين سوالات فتح بابي باشد براي حضور موثر ومستمر وتاثير گذارمحيطهاي دانشگاهي در توسعه استان. در ادبيات توسعه به محوريت اموزش عالي در هر گونه توسعه اي تاكيد مي گردد واموزش عالي را شريانهاي حياتي توسعه مي نامند.

يزدفردا                                                                                                                      

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا